דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לדים והחברה המודרנית 

מאת    [ 12/12/2010 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 1877 פעמים ]

לדים זוכים לפופולאריות גואה בקרב הצרכנים. יותר ויותר חנויות ואתרים מציעים סוגים של גופי תאורה מתקדמים ויותר צרכנים נוטשים את הנורות המסורתיות לטובתן של נורות מסוג מודרני וחדשני. ההצלחה של נרות ומנורות לדים היא ביטוי לרצון התמידי של החיברה המדורנית להתקדם יחד עם הטכנולוגיה, להתקדם על כנפי הטכנולוגיה, ולהותיר את העבר הרחק מאחור. מדובר בבריחה מתמדת קדימה שנועדה להרחיק מעלינו את העבר שנראה כמי שרודף אחרינו ללא הרף וללא הפסקה.

הטכנולוגיה העומדת מאחורי מנורות לדים היא טכנולוגיה מתקדמת מאוד למרות שרוב מי שמשתמש בטכנולוגיה זו אינו מודע לכך. היה צורך באלפי שנות מחקר ובמאות שנים של מדע שאינו נח לרגע כדי שהצרכן, האדם מן הישוב, יוכל ליהנות מאורה של מנורת לדים. קשה לדמיין כמה מאמץ מחקרי של מדענים וחוקרים הושקע במשך דורות כדי שבסופו של דבר נוכל ליהנות בימינו אנו מכל השימושים השונים של לדים. לרוב הציבור אין מושג מה זאת דיודה או פוטון (של אור, לא של איקאה) ובכל זאת יותר ויותר אנשים מעדיפים גופי תאורה מתקדמים על פני נורות הלהט הישנות. גם אם הצרכן איננו יודע זאת, הוא מבצע אקט שהוא הרבה יותר מקנייה. למעשה הוא מביע בקניית לדים את הצורך שלו לנוע עם ההיסטוריה קדימה. למעשה קניית לדים נובעת מהמיתוס הקולקטיבי של העידן המודרני.

המודרניות הביאה את האדם לחשוב שהטכנולוגיה יכולה לעשות את העולם למקום טוב יותר. המודרניות – ונדמה שכיום כולנו מודרניים גם אם אנחנו מתיימרים לברוח מהמודרניות – גרמה לכל פרט בחברה לשאוף להתקדם כי העבר הוא פרימיטיבי והעתיד מביא עימו תקווה של שיפור, של עולם טוב יותר. על-ידי צריכת טכנולוגיה מודרנית – לדוגמא, גופי תאורה מהסוג של מנורת לדים – הצרכן ממלא את תפקידו במיתוס הקולקטיבי המודרני. על-ידי מעשה הצריכה הצרכן מאמין שהוא יוצר עולם טוב יותר, מודרני יותר.

אין בכוונתי לטעון שאין סיבות מעשיות לקניית לדים. מן הסתם, וכל בר בי רב יודע זאת, ישנם הרבה יתרונות לסוג תאורה זה מחיסכון בחשמל ועד יכולות אסתטיות חשובות. אך גם הקנייה של מנורת לדים היא הגיונית מהבחינה המעשית והאסתטית, ישנו רובד נוסף ועמוק שניצב בשורשי הקנייה הזו. אי-אפשר לטעון שכל המניעים שלנו לקנייה מסוימת הם רק הגיוניים. כיום אנחנו יודעים שהרבה מהפעולות האנושיות נובעות ממניעים נסתרים שאינם תמיד גלויים. כאשר אנחנו קונים לדים אנחנו עושים זאת גם מתוך שיקולים גלויים שלהם אנחנו מודעים – שיקולים פרקטיים מסוגים שונים – וגם מתוך מניעים נסתרים שאינם גלויים לנו במבט ראשון ושדורשים מאיתנו בחינה מעט מעמיקה יותר של פעולותיו של האינדיבידואל בתוך חברה נתונה ובהקשר למצב החברתי הנתון. קניית גופי תאורה היא פעולה שקשורה מצד אחד לעולם שבו אנו חיים באופן מיידי – עולם המעשה והמציאות היום יומית – ולעולם הסמלים שמפעיל אותנו שלא בידיעתנו – המיתוס הקולקטיבי שמתקיים בחברה ברגע נתון של ההיסטוריה ומקיים אותה ביחס לרגעים אחרים.

קניית לדים איננה מעשה של מה בכך, אך איזו פעולה אנושית יכולה להיחשב כמעשה של מה בכך? הליכה לחנות תאורה נושאת עימה משמעויות עמוקות שלא תמיד נראות לעין, אפילו עם התאורה הטובה ביותר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב